Differences in social representations about school of pupils with and without behavior disorders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47040/sd/sdpsych.v1i1-2.8

Keywords:

social representation, school social environment, behavior disorders, primary school pupils

Abstract

The research is based on the premise that social representations are both a form of acknowledging the reality and clues on bow one is interpreting that reality. In this respect, we presume the existence of certain differences between the social representation about school of pupils without any behavior disorders and those with this kind of disorders. Such differences are proved by the current study. The results show that pupils with behavior disorders are likely to associate with school rather negative elements, such as boredom, fatigue, tests, while the social representation of the pupils without behavior disorders is mostly centered on positive elements, such as play, beauty or cleanliness. These findings have implications upon the differentiated psychopedagogical strategy used to work with children with behavior disorders in comparison with those without such disorders.

Author Biography

  • Oana Dău-Gașpar, University of Bucharest

    PhD Candidate at the Doctoral School of Sciences of Education, University of Bucharest

References

BONCU, Ș. (2000). Psihologie și societate. Iași: Editura Polirom.

COSMOVICI, A., JACOB, L. (1999). Psihologie școlară. Iași: Editura Polirom.

CREȚU, C. (1994). Succesul și insuccesul școlar în Psihopedagogie. Iași: Editura Spiru Haret, p. 27-34.

CREȚU, V. (2008). Abordarea pozitivă a copilului din grupurile defavorizate - condiție a incluziunii sociale în Neacșu, I., Negovan, I. V., Nica, M. (coord.), Copiii și mediile socio-educaționale vulnerabile. București: Editura Universitară.

CURELARU, M. (1999). Reprezentările sociale: metode asociative de culegere a datelor. În Psihologia socială - buletinul laboratorului „Psihologia câmpului social", Universitatea A. I. Cuza. Iași: Editura Polirom, nr. 3.

DRAGOMIRESCU, V. (1986). Psihologia comportamentului deviant. București: Editura Științifică.

DUMITRANA, M. (1991). Eșecul școlar și cauzele sale - determinanți ai ideii unei noi pedagogii in Tribuna învățământului, nr. 5, p. 5-7.

EYSENCK, H. (1999). Descifrarea comportamentului uman. București: Editura Teora.

GOLU, P. (1974). Psihologie socială. București: Editura Didactică și Pedagogică.

JUSSIM, L. (1989). Teacher expectations: self-fulfilling prophesies, perceptual biases and accuracy in Journal of personality and social psychology,nr.57, p.469-480.

LAZARESCU, M. (1998). ICD-10. Clasificarea tulburărilor mentale și de comportament - simptomatologie și diagnostic clinic. București: Editura All.

MOSCOVICI, S. (1997). Psihologia socială sau mașina de fabricat zei. Iași: Editura Polirom.

MONETTE, 0., SULLIVAN, T., DEJONG, C. (1986). Applied social research- tool for the human services. New York: CBS College Publishing.

MONTEIL, J. M. (1997). Educație și formare. lași: Editura Polirom.

MUGNY, G., DRAGULESCU, A. (1998). Influența socială și reprezentările sociale - o abordare experimentală. în Psihologia socială - buletinul laboratorului .,Psihologia câmpului social", Universitatea A. I. Cuza. Iași: Editura Polirom, nr. 2.

NEACȘU, I. (1990). Instruire și învățare. București: Editura științifică.

NECULAU, A. (coord.) (1996). Psihologie socială - aspecte contemporane. Iași: Editura Polirom.

NECULAU, A. (coord.) (1997). Psihologia câmpului social: reprezentările sociale. lași: Editura Polirom.

NECULAU, A. (2000). Controlul contextului și manipularea reprezentărilor sociale. În Psihologia socială - buletinul laboratorului ,,Psihologia câmpului social", Universitatea A. I. Cuza. lași: Editura Polirom, nr. 5.

PAPALIA, D., WENK.OS OLDS, S. (1986). Human development. New York: McGraw Hill.

PAROT, F., DORON, R. (1999). Dicționar de psihologie. București: Editura Humanitas

PĂUN, E. (1982). Socio-pedagogie școlară. București: Editura Didactică și Pedagogică.

POPESCU, V. V. (1991). Succesul și insuccesul școlar - precizări terminologice, forme de manifestare, cauze. În Revista de pedagogie, nr. 12, p. 9-12.

SARTORIUS, N. (1990). Sources and traditions in psychiatrical clasification. Toronto: Hogrefe and Huber.

ȘCHIOPU, U. (1997). Dicționar de psihologie. București: Editura Babel.

ȘCHIOPU, U., VERZA, E. (1997). Psihologia vârstelor - ciclurile vieții. București: Editura Didactică și Pedagogică.

Downloads

Published

2012-05-06

Issue

Section

Projects and researches

How to Cite

Differences in social representations about school of pupils with and without behavior disorders. (2012). Studia Doctoralia Psychology and Educational Science, 1(1-2), 142-155. https://doi.org/10.47040/sd/sdpsych.v1i1-2.8